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Desaprender en modo científico

¿Cuál fue la última vez que cambiaste un punto de vista? Habitualmente preferimos el confort de nuestras convicciones que la debilidad de la duda. Las cámaras de eco y los filtros burbuja dan seguridad ante la confusión del desaprender. Es cierto que repensar no siempre lleva a modificar nuestras ideas. Pero cuando la solución a nuestros problemas requiere bisociación de ideas, esta actitud no ayuda. Hace años escribo fichas privadas con ideas que debería desaprender, especialmente en mi vida profesional. Y lentamente voy pasando de la nueva idea a su ejecución. Parte de ese esfuerzo se tradujo en 20 ideas para desprender en formato podcast que hicimos con Sylvia Villalba. Si tuviéramos la oportunidad de conversar como amigos, les podría llegar a decir que soy muy autocrítico con las convicciones pasadas.

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Sinapsis Algorítmica: Un nuevo enfoque educativo

Sinapsis Algorítmica: Un nuevo enfoque educativo | Edumorfosis.it | Scoop.it

La Inteligencia Artificial Generativa (IAGen) está desafiando los límites convencionales del sistema educativo superior al abrir nuevas rutas de aprendizaje algorítmico. Al rebasar las fronteras educativas tradicionalistas, la IAGen está revolucionando la forma en que los estudiantes acceden al conocimiento y activan sus conexiones mentales con las herramientas generativas. Esta tecnología emergente, no solo facilita el diseño de la instrucción y la realización de tareas, proyectos o exámenes, sino que también plantea desafíos éticos y metodológicos a ser analizados a profundidad. En este contexto dinámico, la IAGen emerge como una fuerza transformadora que promete rediseñar la educación superior y preparar a los estudiantes para un futuro cada vez más digitalizado y complejo.

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Tomarnos en serio la tecnología en educación

Tomarnos en serio la tecnología en educación | Edumorfosis.it | Scoop.it

La tecnología no es sólo una herramienta, sino un producto social, que está lejos de ser neutro. El diseño de cualquier tecnología es un acto moral. De hecho, muchas de las más avanzadas tecnologías poseen una moral, en el sentido que se comportan de acuerdo a unas normas inscritas en su diseño (esto es muy claro con los sistemas basados en IAs y data). Defender la idea de una tecnología neutra tan solo condicionada por el uso que hagamos de ella es una manera de ocultar (conscientemente o no) este hecho y las responsabilidades que implica. Y es además algo poco útil porque nos dificulta aclarar las opciones éticas y las compensaciones que a menudo requieren muchas tecnologías y, por lo tanto, las políticas y regulaciones que deben diseñarse (Floridi, 2023).

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AI won’t replace teachers — but a classroom revolution is coming | Technology

AI won’t replace teachers — but a classroom revolution is coming | Technology | Edumorfosis.it | Scoop.it

AI is forcing us to reimagine Education as a vehicle for democratizing thinking and knowing. There is no denying that. About 40% of the world’s population is under 24. If schools fail to prepare this generation of youth for the age of thinking machines, the consequences on social and economic peace may be dire.

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5 ways teachers can harness the power of ChatGPT Voice Assistants

5 ways teachers can harness the power of ChatGPT Voice Assistants | Edumorfosis.it | Scoop.it

The ChatGPT Voice Assistant is revolutionizing the way teachers interact with technology, making classroom management, lesson planning, and student engagement more efficient and interactive. Here’s how educators can harness the power of this AI teaching assistant to enhance their teaching experience.

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The higher education revolution will be digitized – but the technology needs to meet the needs of the people universities serve

The higher education revolution will be digitized – but the technology needs to meet the needs of the people universities serve | Edumorfosis.it | Scoop.it

Covid helped speed up a digital revolution in higher education that had previously been forecast to occur around 2030. A decade’s worth of change was ushered in practically overnight. Though the speed of this transition is admirable, given its necessity, there is still much to be done to make sure technology works for the people who navigate universities every day – students, teachers, researchers and administrative staff. This is what my colleagues and I at EY set out to investigate through our report into what each of these stakeholder groups need from technology in order to thrive.

Edumorfosis's insight:

¿Y las Universidades entienden las necesidades de la gente a la que les sirve? Conozco universidades que no. Los servicios ayudan a los estudiantes a adaptarse al sistema, pero el sistema no se adapta a las necesidades de los estudiantes. Las cosas se hacen de una sola manera. ¿Te adaptas a las políticas o te vas? Esa es la VERDAD en muchas instituciones universitarias. 

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Cambios tecnológicos hiperacelerados: ¿cómo evitar seguir desfasados en Educación?

Cambios tecnológicos hiperacelerados: ¿cómo evitar seguir desfasados en Educación? | Edumorfosis.it | Scoop.it

En esta era digital, donde la tecnología avanza a un ritmo vertiginoso, el sistema educativo se enfrenta a un desafío crucial: ¿cómo reaccionar ante estos cambios cada vez más rápidos y constantes? Es evidente que la educación no sigue ni ha seguido, a diferencia de otros ámbitos, las cada vez más aceleradas y disruptivas transformaciones tecnológicas, que a su vez -para decirlo brevemente- nos cambian la vida.

 

Esta brecha plantea interrogantes fundamentales que requieren una profunda reflexión y una respuesta contundente de parte de todos los actores involucrados en el proceso educativo. La resistencia y pasividad al cambio ya no es una opción viable en un mundo cada vez más digitalizado y tecnológico, donde mantenerse estático deja a los estudiantes desprovistos de las habilidades y conocimientos necesarios para enfrentar los desafíos del siglo XXI.

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Sal Khan: How AI could save (not destroy) education 

Sal Khan: How AI could save (not destroy) education  | Edumorfosis.it | Scoop.it

Sal Khan, fundador y CEO de Khan Academy, cree que la IA podría desencadenar la mayor transformación positiva de la Educación jamás vista. Comparte las oportunidades que ve para que estudiantes y educadores colaboren con herramientas de IA, incluido el potencial de un Tutor Personal IA para cada estudiante y un Asistente de Enseñanza IA para cada maestro. Se demuestra algunas nuevas características interesantes para su chatbot educativo, Khanmigo.

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[PDF] Uncovering Deepfakes Classroom Guide + Discussion Questions

[PDF] Uncovering Deepfakes Classroom Guide + Discussion Questions | Edumorfosis.it | Scoop.it

Since 2019, the presence of Deepfakes - hyperrealistic AI-generated video, photo, and audio forgeries - has surged by 550%, reaching a staggering 95,820 documented deepfake videos in 2023 alone.

 

This blurring of reality requires a new approach to vetting if online content is real or fake. This guide is designed to build student awareness of the presence and impact of deepfakes, while providing key discussion topics on the ethics of AI-generated content.

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AI won’t transform Education...

AI won’t transform Education... | Edumorfosis.it | Scoop.it

We still assess students based predominantly on written, terminal assessments that focus on narrow ranges of knowledge and an even narrower skills base. We get kids to memorize a formula and regurgitate ‘good’ answers into it. And I’m not talking about mathematical formula – a distressing amount of my teaching has been about how to structure exam responses. Not construct an effective argument or order your thoughts – no, just get an answer to a specific question type in the format that best matches the aims of the exam board. Students aren’t learning anything useful here; they’re just brute-forcing results using the quickest and most direct method.

Edumorfosis's insight:

Lo que verdaderamente transformará la Educación son las personas que se atrevan a hacer cosas nuevas y diferentes. No necesariamente tienen que ser trabajando dentro del sistema ni en las salas de clase. Muchos estamos afuera haciendo proyectos de desarrollo cognitivo mucho más dinámicos y cambiantes. La sociedad quiere aprender a hacer para transformar, no a memorizar para aprobar. Los estándares deben estar en movimiento constante; no impresos en papel esperando que alguien los ejecute...

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To understand ChatGPT’s impact on Higher Education, think like a scientist

To understand ChatGPT’s impact on Higher Education, think like a scientist | Edumorfosis.it | Scoop.it

True experiments are a critical research methodology because the sample groups must be assigned randomly between control or experimental groups, and all variables except the one being studied are controlled, in order to best determine causality. We’re designing true experiments that explore prescriptive questions about the ways the technology should be deployed as an instructional tool — this is a key element of advancing teaching and learning in higher ed. When it comes to investigating generative AI tools through an SoTL Research framework, essential questions combine elements that are discipline specific with more general considerations of the student experience.

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[PDF] Horizon Report 2024: Teaching and Learning Edition

[PDF] Horizon Report 2024: Teaching and Learning Edition | Edumorfosis.it | Scoop.it

In the denouement of the COVID-19 pandemic, talk of a return to “normalcy” in higher education belies the great challenges and
ongoing disruptions that yet lie ahead for many institutions. Public perceptions of the value of postsecondary education continue
their downward slide, placing institutions in the position of having to demonstrate their worth and find solutions to declining
enrollments. Data and analytics capabilities continue to evolve, introducing new opportunities and new risks to the institution. Chief among these capabilities, Generative AI promises to change teaching and learning in ways many of us have yet to fully understand or prepare for.

 

For this year’s teaching and learning Horizon Report, expert panelists’ discussions highlighted and wrestled with these present and looming challenges for Higher Education. This report summarizes the results of those discussions and serves as one vantage point on where our future may be headed. This project was grounded in a modified Delphi methodology that seeks to elevate the collective perspectives and knowledge of a diverse group of experts, and the panelists’ activities were facilitated using tools adapted from the Institute for the Future.

Edumorfosis's insight:

Las herramientas de IA tienen un potencial creciente para remodelar la pedagogía y las experiencias de los estudiantes. Cuando ChatGPT irrumpió en escena, captó la atención de profesores y estudiantes a nivel mundial. Desde entonces, ha habido una gran preocupación por el uso de la IA generativa en el aula, especialmente en el ámbito de las evaluaciones de cursos y la detección de plagio. Sin embargo, las herramientas de IA no solo están volviéndose más sofisticadas, sino que están expandiéndose más allá de las evaluaciones. Cada vez surgen más usos para la IA en el aula, y estas tecnologías tienen el potencial de cambiar el panorama de la enseñanza y el aprendizaje y la experiencia estudiantil de varias maneras, para bien o para mal. A medida que estas tecnologías continúan cambiando y aumenta su adopción, las instituciones de educación superior tendrán que actualizar regularmente sus recomendaciones y pautas sobre el uso de dichas tecnologías, prestando atención a las políticas gubernamentales propuestas que pueden implementarse en un futuro cercano.

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6 Generative AI areas of action for educators (opinion)

6 Generative AI areas of action for educators (opinion) | Edumorfosis.it | Scoop.it

GenAI can democratize Education, tailor learning experiences to individual needs and bridge disparity gaps, giving it potential as an immense and versatile student success tool. But educators must take the helm of research and development, steering the integration of AI with intention and expertise. Following are six areas around which to focus action.

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Seven things driving the evolution of the University in the 21st century

Seven things driving the evolution of the University in the 21st century | Edumorfosis.it | Scoop.it

In a world where knowledge is power and innovation drives progress, the role of universities in society stands at a pivotal crossroads. The traditional image of ivory towers of academia is changing as we navigate the complexity of the 21st century. Today, universities are not only centers of learning and research but dynamic hubs of innovation, collaboration and societal impact.

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Subculturas: Su integración y evolución dentro de la Cultura Dominante

Subculturas: Su integración y evolución dentro de la Cultura Dominante | Edumorfosis.it | Scoop.it

En un mundo cada vez más interconectado, el concepto de cultura adquiere nuevas dimensiones y complejidades. Tradicionalmente, la cultura ha sido vista como un conjunto homogéneo de prácticas y valores compartidos por una sociedad. Sin embargo, dentro de estas culturas dominantes existen grupos menores, conocidos como subculturas, que poseen sus propias identidades. Vamos a ver cómo las subculturas, lejos de ser meros fragmentos aislados, se integran y transforman la cultura más amplia, influyendo en aspectos tan variados como la moda, el lenguaje y las normas sociales.

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[PDF] Educación digital en las Universidades: Una guía de implementación digital

[PDF] Educación digital en las Universidades: Una guía de implementación digital | Edumorfosis.it | Scoop.it

La importancia de la educación digital radica en su facultad para capacitar a las generaciones presentes y futuras para prosperar en un mundo moldeado por la tecnología. Al abrazar esta revolución educativa, abrimos las puertas a la innovación, la creatividad y el progreso humano. Sin embargo, solo a través de un compromiso colectivo y una visión inclusiva podemos aprovechar plenamente el potencial transformador de la Educación Digital.

 

Este reporte aspira a presentar nueve dimensiones sobre la Educación Digital en el siglo XXI. Haciendo un recorrido útil a través de la historia, definiciones, comentarios de expertos, así como casos de éxito que existen en la educación superior. Su intención es ser una guía que oriente desde un enfoque práctico a las universidades que estén buscando entrar a este modelo educativo o a aquellas que tienen experiencia previa.

Edumorfosis's insight:

"La universidad digital no es solo una universidad en línea, que ofrece educación a distancia, ni siquiera basta con inundar de tecnología a la universidad presencial actual, sino que se trataba de un nuevo enfoque que dé respuesta a las demandas de la sociedad actual…Es importante tener en cuenta los objetivos de aprendizaje y la intención pedagógica al utilizar la tecnología. No se debe utilizar la tecnología por usarla, sino definir claramente su propósito. Debemos preguntarnos si es un tema de cobertura, alcance, calidad, pertinencia, personalización o equidad, al determinar el mejor uso de la tecnología con base en la intención educativa”

(Faraón Llorens, 2024)

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Más allá de la IA: Reafirmando el rol humano en la educación del futuro 

Más allá de la IA: Reafirmando el rol humano en la educación del futuro  | Edumorfosis.it | Scoop.it

La IA, por avanzada que sea, no puede replicar la comprensión empática y la conexión humana que un profesor puede ofrecer. Un algoritmo puede analizar patrones de aprendizaje y adaptar el material de estudio a las necesidades de un estudiante, pero no puede entender las sutilezas emocionales de ese estudiante ni ofrecer el apoyo humano que a menudo es crucial para superar los desafíos. La tecnología no puede caminar al lado de un estudiante en su viaje de crecimiento personal, no puede ver la chispa en los ojos de un niño cuando comprende un concepto complicado por primera vez, ni puede ofrecer un aliento genuino que pueda cambiar la trayectoria de la vida de una persona.

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5 AI grading predictions for the year 2030

5 AI grading predictions for the year 2030 | Edumorfosis.it | Scoop.it

Imagine a classroom in 2030 where artificial intelligence (AI) handles the grading, providing instant feedback, and tailoring learning experiences for every student. This futuristic vision is closer than you might think, and it promises to revolutionize education in ways we are just beginning to explore. Let’s dive into the exciting possibilities of AI grading and its potential impact on education.

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Dear Google and OpenAI, we need to talk about my job

Dear Google and OpenAI, we need to talk about my job | Edumorfosis.it | Scoop.it

The evolving role of teachers into guides or facilitators is gaining traction, yet this transition does not come naturally to everyone.

Many of us were drawn to this profession because of our passion for the subject matter and direct interaction with students. While some schools have successfully adopted this new model, it’s important to recognise that these changes are often more palatable when teachers choose to engage with them, rather than having change imposed from the outside.

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La nueva educación impulsada por la IA: Multi-documentos, multiagentes y machine learning

La nueva educación impulsada por la IA: Multi-documentos, multiagentes y machine learning | Edumorfosis.it | Scoop.it

En el ámbito universitario, la investigación se transforma con la ayuda de agentes multi-documentos que pueden analizar grandes conjuntos de datos, identificar patrones y tendencias, y generar nuevas hipótesis. La colaboración entre estudiantes y agentes especializados en diferentes áreas de conocimiento impulsa la innovación y acelera el ritmo de los descubrimientos.

La visión de Farnos, centrada en la personalización y la accesibilidad, se materializa en un ecosistema educativo donde la IA no reemplaza al educador, sino que lo empodera con herramientas que le permiten dedicar más tiempo a la interacción humana y al desarrollo integral de cada estudiante. El aprendizaje autónomo se fortalece con sistemas de recomendación inteligentes que guían a los estudiantes hacia los recursos más relevantes para sus necesidades e intereses.

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AI offers a big prize if we can learn to lead others to it

AI offers a big prize if we can learn to lead others to it | Edumorfosis.it | Scoop.it

Effective AI integration involves the creation of bespoke, individual prompts or applications tailored to the unique needs of each person, task, and sometimes even the specific tool being used. This level of customization ensures that AI directly supports the goals and objectives of the school and its stakeholders. It’s not about preset libraries of prompts or generic solutions.

There are risks, of course, but AI safety is much better ensured by embedding AI literacy into the fabric of your school than by relying on an assembly or a few explicit lessons. The AI landscape is constantly shifting, so the more sustainable approach is to foster a culture of constant conversations around AI that equips students, staff and parents with the knowledge and skills necessary to make informed decisions about its use.

Edumorfosis's insight:

Claro que existen riesgos en el uso educativo de la IA. Pero las amenazas se combaten mejor al incorporar la Alfabetización  IA en la estructura del sistema que depender de una junta administrativa de alta jerarquía o de algunas conferencias explícitas. El panorama de la IA está en constante evolución, por lo que el enfoque más sostenible es fomentar una cultura de conversaciones constantes sobre la IA que dote a los estudiantes, docentes y personal administrativo con los conocimientos y habilidades necesarios para tomar decisiones informadas sobre su uso.

Esto se logra mejor a través de un enfoque proactivo e iterativo que sea tanto sistemático como colaborativo. Basado en las experiencias y éxitos...

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Is this the end of Reading?

Is this the end of Reading? | Edumorfosis.it | Scoop.it

Academics across the country are talking about the reading problems they are seeing among traditional-age students. Many, they say, don’t see the point in doing much work outside of class. Some struggle with reading endurance and weak vocabulary. A lack of faith in their own academic abilities leads some students to freeze and avoid doing the work altogether.

And a significant number of those who do the work seem unable to analyze complex or lengthy texts. Their limited experience with reading also means they don’t have the context to understand certain arguments or points of view.

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Nuevas fronteras en la Educación Superior: Abordando la carga cognitiva con Tecnología e IA

Nuevas fronteras en la Educación Superior: Abordando la carga cognitiva con Tecnología e IA | Edumorfosis.it | Scoop.it

En una universidad que adopta un enfoque de educación disruptiva y utiliza inteligencia artificial (IA), la carga cognitiva desempeña un papel crucial en el proceso educativo. La carga cognitiva se refiere a la cantidad de esfuerzo mental requerido para completar una tarea o actividad de aprendizaje.

En este contexto, la IA se emplea para personalizar la experiencia educativa de cada estudiante, lo que implica adaptar el contenido del curso, los recursos y las actividades según las necesidades individuales y preferencias de aprendizaje. Esto busca reducir la carga cognitiva al proporcionar un enfoque más centrado y relevante para cada estudiante, optimizando así su capacidad de absorción y retención de información.

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Five tips for writing Academic Integrity Statements in the age of AI

Five tips for writing Academic Integrity Statements in the age of AI | Edumorfosis.it | Scoop.it

The rise of generative AI tools like ChatGPT, Copilot, Claude, Gemini, DALL-E, and Meta AI has created a pressing new challenge for educators: defining academic integrity in the age of AI.  

As educators and students grapple with what is allowed when using generative AI (GenAI) tools, I have compiled five tips to help you design or redesign academic integrity statements for your syllabus, assignments, exams, and course activities.  

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Is teaching becoming obsolete with GPT-4o? Do we now have a Universal Teacher?

Is teaching becoming obsolete with GPT-4o? Do we now have a Universal Teacher? | Edumorfosis.it | Scoop.it

I have written and talked about the idea of a UNIVERSAL TEACHER for a long time. This is what AI promises to deliver. A free teacher who speaks, listens, remembers, tutors, using all media types, can read handwriting, provides personalized feedback on any subject, anytime, anywhere, in any language.

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How can we imagine a new University?

How can we imagine a new University? | Edumorfosis.it | Scoop.it

The problem is not that universities are lacking in innovation, but rather that they suffer from a poverty of imagination of what that innovation might be. “This is an existential moment for universities,” writes the philosopher of higher education Ronald Barnett. “All systems of higher education across the world are moving inexorably in the direction of the marketized university. Consequently, the pool of ideas through which the university is comprehended is shrinking.” Indeed, the main existential crisis facing the university is a poverty of ideas about what universities can become. We must look elsewhere, more broadly and with greater imagination, for potential sources of innovation. 

Edumorfosis's insight:

Para que estas ideas se conviertan en realidad, muy probablemente necesitaríamos crear una nueva institución, en lugar de esperar rediseñar o reorganizar una organización existente, ya que la resistencia al cambio es endémica en la educación superior. Otro obstáculo en la realización de estos diseños especulativos es que parece haber poco interés en desarrollar universidades que se desvíen tan dramáticamente de la norma. Las instituciones de educación superior están interesadas en compararse con otras universidades, emular a sus instituciones pares y, como resultado, todas se parecen.

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Investigaciones sobre IA General con procesos neurobilogícos dentro de sinapsis neuronales, junto a procesos computacionales máquina-máquina, hombre-máquina

Investigaciones sobre IA General con procesos neurobilogícos dentro de sinapsis neuronales, junto a procesos computacionales máquina-máquina, hombre-máquina | Edumorfosis.it | Scoop.it

La neurobiología en procesos de inteligencia artificial general se refiere a la investigación y comprensión de cómo funciona el cerebro humano para inspirar y mejorar los algoritmos y modelos utilizados en la inteligencia artificial (IA). Esto implica estudiar las estructuras neuronales, las conexiones sinápticas y los procesos cognitivos que subyacen a la inteligencia humana. Al comprender mejor cómo funciona el cerebro, los científicos pueden diseñar sistemas de IA más sofisticados que imiten de manera más efectiva las capacidades cognitivas humanas, como el razonamiento, el aprendizaje y la toma de decisiones.

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